Tilbake
Ernst Furuhatt
Ernst Furhatt
Ernst Furuhatt
Ernst Furuhatt
Ernst Furuhatt

Byen vårres

Bilder, gjenstander og utstillinger forteller byens og museets historie på en leken måte. Etter omvisning inne på museet foregår resten av opplegget utendørs hvor vi leker gammeldagse leker og fisker historiske sild i en huskelek.


Lærerveiledning

Last ned:
Bilder fra byhistorien

PowerPoint brukes for å snakke om byhistorien før besøket.

Læreplanmål

Det meningssøkende menneske:

  • Opplæringen skal derfor ivareta og utdype elevenes kjennskap til nasjonale og lokale tradisjoner - den hjemlige historie...

Det arbeidende menneske:

  • Opplæringen skal gi elever og lærlinger innsyn i variasjonen og bredden i arbeidslivet og formidle kunnskaper og ferdigheter for å ta aktivt del i det.
  • Opplæringen må tilpasses slik at barn og unge får smaken på den oppdagerglede som kan finnes i både nye ferdigheter, praktisk arbeid, forskning eller kunst.

Formål med faget samfunnsfag

  • Faget skal medvirke til at elevene utvikler kunnskap om at menneske inngår i en historisk sammenheng, og at ei lang rekke historiske hendinger gjør at de er der de er i dag.
  • Hovedområdet dreier seg om undersøking og drøfting av hvordan menneske og samfunn har forandret seg gjennom tidene.

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Bodø kommune
  • Kunstnere/grupper: Bymuseet i Bodø
  • I samarbeid med: www.nordlandsmuseet.no
  • Idé/opplegg: Pedagoger ved museet.

Om kunstner / utøver / gruppe

Nordlandsmuseet består av konsoliderte museer i Salten hvor Bymuseet i Bodø er et av dem. Bymuseet i Bodø startet som Bodø Fiskerimuseum i 1888 og hadde som formål å inspirere til økte inntekter i saltvannsfiskeriene. Bygget i Prinsens gate 116 er fra 1903 og er et av de eldste byggene i Bodø sentrum.

    Publikumskommentarer