Tilbake

Lyseblå blir superhelt (Katja Lindeberg)

Kort beskrivelse
Tenk om man kunne være en superhelt i en superheltverden i en annen himmelgalakse. Man var uovervinnelig. Ingen kunne gjøre deg noe vondt.

I ”Om bare Lyseblå kunne bli superhelt” møter du Lyseblå. Han er redd, men det er det ingen som vet. I skolegården står han ofte alene. Han får ikke være med når de andre guttene spiller fotball, fordi han er for dårlig. Han får heller være med når de leker superhelter, for Lyseblå liker jo bamser og gråter bestandig. Noen ganger ødelegger han for de andre barna når de leker. Så bråker han i timene og plager de som er pingler. Det er bedre enn å bli mobba selv. Lærerne tørr han ikke snakke med, og mamma og pappa blir så lei seg. Innerst inne drømmer Lyseblå om å være en superhelt slik at lærerne og de andre ungene skal se at han også får til noe og ikke bare er en pyse og en liten dott i universet. En superhelt gir aldri opp!


Katja Brita Lindeberg retter blikket mot forventningene vi møter små gutter med, i alt dets superheltfokus og idrettsstjernedyrking. Hva er spillereglene, og hva skjer med dem som ikke klarer å spille med? Hva er det som gjør at noen faller utenom? Hva er det som gjør at klovnen Lyseblå, mislykkes i å være gutt?

Kort Lærerveiledning

Om superheltereferanser

"Om bare Lyseblå kunne bli superhelt" vil bli en annerledes heltehistorie fortalt gjennom en klovn som heter Lyseblå. Vi vil vri og vende på superheltereferanser, kjønnsstereotyper og ideal for å lage vår egen heltehistorie.

Målgruppa for forestillingen er barn fra 6 - 9 år.

Hva vil det si å være gutt i dag? Kan det være problematisk på noen måte? Hvilke spilleregler finnes? Hva skjer når en klovn mislykkes i å være "gutt"? I forestillingen ønsker vi å undersøke de mekanismene som gjør at noen barn faller utenfor og hvordan det er å være de barna. Lyseblå er en gutt som mobber, men som også blir mobbet selv. Han er sint, vanskelig å ha med å gjøre og veldig usikker på seg selv. Hvordan blir de barna møtt?

Vi ønsker å:

- undersøke forventinger til gutter i småskolen gjennom å hente inspirasjon og referanser fra rollemodeller som actionhelter, pirater og fotballspillere. Målet er å lage vår egen superhelthistorie på klovnens premisser.

- skape en nyansert gutterolle som ungene kan kjenne seg igjen og som kan utvide handlingsrommet og forestillingene våre om det å være gutt.

- jobbe i samspill mellom barn og klovn for å skape en forestilling der interaksjon er avgjørende.

Om utøvere og produsenter

  • Arrangert av: Bodø kommune
  • Kunstnere/grupper: Katja Lindeberg

Om kunstner / utøver / gruppe

Dagfinn Tutturen (Utøver)

Erik Brenne Torsethaugen (Lysdesign)

Katja Lindeberg (Manus, regi, produsent)

Kjersti Haugen (Øye utenifra)

Elen Sonja Klouman (Foto)

Thale Kvam Olsen (Kostyme, rekvisitter)

Martin Mullholland (Komponist)

Gard Kristian Teigseth (Skuespiller)

Ylva Kristin Teigseth (Skuespiller)

Ane Wennervold (Produsent)

Ørjan Wiklund (Scenografi)

Publikumskommentarer